Har du spørgsmål?

Udfyld vores kontaktformular og du hører fra os

Om os

ALT FOR FÅ KVINDER OG MINORITETER VÆLGER BYGGE- OG ANLÆGSBRANCHEN SOM LEVEVEJ

Det skal der laves om på!

Derfor er fem store aktører fra branchen, nemlig Ambercon, Arkil, CG Jensen, STARK og Foreningen Divérs gået sammen om at stifte Foreningen Byggeriets Diversitetsdag, der har til formål at arbejde for en større diversitet i bygge- og anlægsbranchen.

Alle virksomheder og organisationer, der er interesseret i at arbejde for at styrke diversiteten i branchen, kan blive medlem af Foreningen Byggeriets Diversitetsdag.

Mød medlemmerne

Herunder kan du møde medlemmerne af Foreningen Byggeriets Diversitetsdag og læse, hvorfor de ser diveristetsdagsordenen som vigtig, uomgængelig og afgørende for at sikre branchens fremtid.

Ambercon

Hos den nordjyske betonvirksomhed, Ambercon, er der ingen tvivl. En mangfoldig medarbejdersammensætning er fremtiden.

For Apichat Bonde, der er administrerende direktør for en af Danmarks førende betonelementproducenter, giver diversitet mere og mere mening, desto mere man taler om det.

– Det er vores mavefornemmelse, at det at arbejde med diversitet, er noget der kommer til at gavne vores bundlinje fremadrettet. Det er et spørgsmål om at gøre tingene smartere og mere effektivt. Og et af de værktøjer, der kan hjælpe, er diversitet.

Men det handler også om at tage et fælles ansvar:

– Når man er en stor virksomhed som Ambercon, så synes jeg man har en samfundsmæssig forpligtelse i forhold til at gøre sig til overfor arbejdsmarkedet. Når vi får udbredt diversitet og får forankret, hvad der ligger i det ord, så tror jeg, at der er flere og flere virksomheder, der vil få øjnene op for, hvor vigtigt det egentlig er og hvor vigtigt det er at få ind i driften.

Arkil

– Der er behov for, at byggebranchen arbejder med diversitet. Bare se statistikker over fordeling af kvinder og mænd i branchen.

Det mener Arkil-koncernens bestyrelsesformand, Jesper Arkil og henviser til, at kun ni procent af byggebranchens arbejdsstyrke er kvinder. Kigger man isoleret på andelen af kvindelige håndværkere, er man nede på blot tre procent.

Selvom der er lidt for god afstand mellem kvinderne på byggepladserne, er udviklingen hos Arkil på vej i den rigtige retning. Det store engagement har båret frugt.

– Vi skal starte med at påvirke holdninger, så udviklingen ikke sker fordi der udstikkes ordrer ovenfra, men fordi det er naturligt i rekrutteringen. På blot et år er der faktisk kommet flere kvinder ind i de timelønnede jobs og i elev-stillingerne. Det er på vej til at blive en del af vores kultur.

CG Jensen

CG Jensens administrerende direktør, Michael S. Larsen, mener, at diversitet bliver et stadigt vigtigere konkurrenceparameter.

– Vi lever i en verden, der er i bevægelse. Man skal kunne forny sig, det er kriteriet for at overleve. Men i branchen er vi meget ens. Vi er uddannet samme sted, og vi kender hinanden i ledelseslagene. Det er medvirkende til, at branchen er stereotyp og har svært ved at udvikle sig.

Men noget rører på sig i entreprenørvirksomheden CG Jensen. Igennem de senere år har de eksempelvis uddannet flere og flere kvindelige ingeniørpraktikanter. Mange af dem er i dag fastansat i firmaet, og således er 19 procent af deres byggeledere i dag kvinder.

– Jeg håber, at vi får flere kvinder; både timelønnede og funktionærer – og også på ledelsesgangene. Vi skal vise kvinderne, at der er en mulighed her – og at branchen ikke er lukket. Nogle gange skal man gå forrest og selv være med til at skabe en forandring, hvis man synes, at noget er forkert. Og jeg håber, at resten af branchen vil bakke op.

STARK

Du tænker måske mangfoldighed og byggecentre, hvad har det med hinanden at gøre? Men for STARK er det at ansætte flygtninge, hjælpe udsatte i arbejde og bakke op om diversitet ikke en ny agenda. Det fortæller Britta Korre Stenholt, der er administrerende direktør i STARK Danmark. 

– Vi har ansat flygtninge på vores lagre, som lynhurtigt bliver integreret. Og folk der er lidt klemt i systemet, har vi ude i arbejdsprøvning. Om det er etnicitet, religion eller hvad det måtte være, så bidrager alle med forskellige perspektiver på tingene. Med forskellighed får vi generelt større kreativitet, som gør, at STARKs samlede løsninger bliver bedre.


– Vi har en langt større søgning af mænd end kvinder. Men vi går glip af talent, når vi primært rekrutterer i den ene del af talentpuljen. Det er jo et faktum, at ændringen i kønsdiversitet ikke kommer fra den ene dag til den anden. Men hvis ikke vi som branche gør noget, så sker der ingenting.

Foreningen Divérs

Det kræver en kulturændring af de større at sikre flere kvinder i byggebranchen. Både i branchen og hos kvinderne. Foreningen Divérs er en af de aktører, der for alvor trækker til – med Boss Ladies som spydspids.

Boss Ladies er sat i verden for at stimulere piger og unge kvinders interesse for at søge bygge-, anlægs- og installationsbrancherne. Boss Ladies vil styrke den faglige stolthed hos de unge kvinder og bidrage til, at kvinderne opnår gode praktikforløb, og at trivslen øges på erhvervsuddannelserne og i branchernes virksomheder.

– Ambassadørerne er vores spydspidser og vores rollemodeller, og de gør et kæmpe stykke arbejde. Det er dem, der tager ud på folkeskoler og inspirerer de unge piger, fordi de brænder for deres fag. Det er dem, der stiller sig op og stiller sig frem, hver gang der skal lys på denne her dagsorden. Og det er dem, der tager fat i de unge kvinder på uddannelserne og inviterer dem med ind i fællesskabet, siger direktør Nina Groes.

HILTI DANMARK

For Hilti Danmark er der ingen tvivl: Øget diversitet i byggebranchen er vejen frem, for det er den eneste måde, fremtidens virksomheder kan sikre sig, at de får de bedst præsterende teams og medarbejdere. Mangfoldighed og inklusion gør arbejdspladsen bedre for alle.

Når det er accepteret at være sig selv og at være forskellige, kan alle medarbejdere trives og bidrage bedre med deres forskellige kompetencer og perspektiver.

Og det er noget, Hilti Danmarks administrerende direktør, Carl Carlander, gerne vil arbejde for:

– I Hilti Danmark er halvdelen af vores ledelsesgruppe kvinder, og vi forstår vigtigheden af stærke udviklingsmuligheder og inspirerende rollemodeller, der kan sikre, at diversiteten har de bedst mulige kår. Men andelen af kvindelige sælgere er stadig alt for lav, og vores kvindelige sælgere føler sig ofte anderledes ude på byggepladserne. Det vil vi gerne bidrage til at ændre.