Har du spørgsmål?

Udfyld vores kontaktformular og du hører fra os

CG JENSEN 

CG Jensens administrerende direktør, Michael S. Larsen, mener, at diversitet er blevet et stadigt vigtigere konkurrenceparameter.

Vi lever i en verden, der er i bevægelse. Man skal kunne forny sig, det er kriteriet for at overleve. Men i branchen er vi meget ens. Vi er uddannet samme sted og vi kender hinanden i ledelseslagene. Det er medvirkende til, at branchen er stereotyp og har svært ved at udvikle sig.

Men noget rør på sig i entreprenørvirksomheden CG Jensen. Igennem de senere år har de eksempelvis uddannet flere og flere kvindelige ingeniørpraktikanter. Mange af dem er i dag fastansat i firmaet, og således er 25 procent af deres byggeledere i dag kvinder.

Sammenligner man med byggebranchen generelt, udgør kvinder kun 9 procent af medarbejderskaren. Tallene taler et tydeligt sprog. Branchen har både svært ved at tiltrække piger og kvinder, men også at fastholde dem.

Så noget må CG Jensen gøre rigtigt. Måske er det en insisteren på forandring.

”Der mangler nye ideer og kulturer. Kvinderne kan være med til at give os nye vinkler, så vi kan undgå at tænke på den stereotype facon og måske få disruptet vores måde at anskue byggeprojekter”, siger Michael S. Larsen.

branchen skal være for alle

Michael S. Larsen vil gerne være med til at punktere myten om, at branchen er et lukket land for kvinder. Derfor synes han, at Byggeriets Diversitetsdag er et godt initiativ. Her vil beslutningstagere i bygge- og anlægsbranchen diskutere, hvordan man kan rekruttere flere kvinder.

”Jeg håber, at vi får flere kvinder; både timelønnede og funktionærer – og også på ledelsesgangene. Vi skal vise kvinderne, at der er en mulighed her – og at branchen ikke er lukket”, siger Michael S. Larsen og tilføjer:

Nogle gange skal man gå forrest og selv være med til at skabe en forandring, hvis man synes, at noget er forkert. Og jeg håber, at resten af branchen vil bakke op.

Vi skal tale bygge- og anlægsbranchen op

Én ting er, at kvinderne kan være med at udvikle virksomhedernes opgaveløsning og arbejdsmiljø. En anden ting er, at branchen allerede nu mangler arbejdskraft, hvilket kun ser ud til at blive et stigende problem.

Det estimeres, at den danske byggebranche indenfor de næste ti år risikerer at mangle 17.000 faglærte. Samtidig vælger alt for få unge en karrierevej, der starter med en byggefaglig uddannelse. Noget kunne tyde på, at branchen har et brandingproblem.

For nogle har byggebranchen lavstatus, det ry skal vi have gjort op med. Vi skal befolkningens uvidenhed om branchen til livs og der har vi som arbejdsgivere en opgave. Vi skal have fortalt, at bygge- og anlægsbranchen er et fedt sted at være. Vi er med til at forme verden og Danmark, og vi skaber rammerne – veje, hospitaler og ikoniske bygninger – og vi fremtidssikrer Danmark mod et skiftende klima. Det er da ikke et skidt sted at arbejde, tværtimod.